Klik hier om de nieuwste flashplayer te downloaden.

Sport-bedrijven

bedrijven die producten en diensten bieden voor de sport

Evenementen

Zoek of plaats je evenement

Instructie videos

Wil je weten hoe de site werkt klik hier!

Registreren

Meld je aan op DigiSport.nl

Sportzoekmachine
doorzoek tal van sportsites

sportarchief \ seniorensport

« 1 »

Seniorensport

Sport is gezond voor je lijf en je leden
Dit is het motto van velen die de sport een warm hart toedragen. 'Sport geeft niet alleen afleiding en ontspanning na een stress-volle dag, maar het zorgt ook dat je je fitter voelt en fysiek meer aan kunt. Het kan bovendien gezellig zijn als je met meerderen sport en het geeft voldoening als je klaar bent met sporten'. Dat vinden 55-plussers die regelmatig voor een portie beweging kiezen.
Hoeveel beweging heb ik nodig?

Eénmalig een flinke inspanning leveren heeft, zeker op de lange termijn, weinig effect. Als je je gezondheid wilt bevorderen kan je het best ,op zoveel mogelijk dagen in de week, matig intensief in beweging komen. Een stevige wandeling waarbij je nog net gewoon kunt praten, is al intensief genoeg. Voor je gezondheid is een half uur per dag bewegen voldoende, meer mag natuurlijk ook. Dit half uur kan je verspreiden over de gehele dag. Als je 's ochtends 10 minuten wandelt om boodschappen te doen, 's middags 10 minuten in de weer bent geweest om de ramen te lappen en 's avonds 2 keer 5 minuten hebt gefietst om bij iemand op bezoek te gaan, dan heb je al aan het streven van 30 minuten voldaan. Op de dagen dat je geen 30 minuten kunt halen, geldt in eik geval: iets is beter dan niets!

Een actieve leefstijl
Het is de kunst om beweging in je dagelijkse bezigheden op te nemen zodat je uiteindelijk ongemerkt aan je gezondheid werkt. Je kunt er aan denken om wandelend glas naar de glasbak te brengen. In winkels of kantoren de trap te nemen in plaats van de lift. En je kan de fiets gebruiken als vervoermiddel in plaats van de auto. Ook regelmatig zelf de tuin bijhouden of dansles nemen levert de nodige beweging op. Voor dit 'dagelijks bewegen' zijn geen speciale eisen gesteld aan leeftijd, conditie en kleding. Je kunt vandaag dus al beginnen! Naast deze alledaagse vormen van bewegen zijn er tal van sporten en andere, speciaal voor 55-plussers georganiseerde, bewegingsactiviteiten. Dit is voor iedereen haalbaar, prettig en gezond!

Het belang van bewegen en sporten voor de volksgezondheid is inmiddels wel duiidelijk. "Bewegingsarmoede" wordt, naast bijvoorbeeld roken en slechte voeding, als één van de belangrijkste risicofactoren voor de gezondheid beschouwd. Het past dan ook in het gezondheidsbeleid van (onder andere) gemeenten om te bevorderen dat burgers bewegen.

Bewegen kan op verschillende manieren gebeuren, namelijk via:
1. Georganiseerde sport: voetbal, tennis, hockey maar ook fietsen, hardlopen, zwemmen of wandelen in verenigingsverband.
2. Sport die niet in verenigingsverband plaatsvindt: op eigen houtje fietsen, joggen, zwemmen, wandelen.
3. Lichamelijke activiteit in het algemeen: bewegen tijdens het werk of bij huishoudelijke activiteiten, tuinieren, het uitlaten van de hond, traplopen, fietsen naar school, skaten, "een balletje trappen" op een plein of grasveldje, spelen in een speeltuin.

Voldoende beweging is onontbeerlijk voor een goede gezondheid, maar het moet wel op een veilige en gezonde manier gebeuren. Wanneer gemeenten en GGD'en - in samenwerking met o.a. sportorganisaties - mensen stimuleren om (meer) te bewegen (eventueel door te sporten), is het ook van belang te zorgen dat dit op een verantwoorde manier gebeurt. Dit kan door het geven van informatie over het voorkomen van sportblessures. Ook bijvoorbeeld bij recreatieve voorzieningen kan gelet worden op de veiligheid voor de gebruikers en de kwaliteit van het (sport)aanbod. Ook is het van belang dat degene die de sport begeleid deskundig is.





Emailadres:
Wachtwoord:
aanmelden

DigiSport.nl doorzoeken   


© 2007-2017 by Cognito Concepts
Contact | Voorwaarden | Disclaimer |